Gotthardský tunel – 57 km dlhy železničný tunel označovaný za pýchu Švajčiarska sa otvorí po 17 rokoch výstavby. Otvorenie je naplánované 1. júna 2016. Pravidelné spoje majú začať jazdiť tunelom od 11. decembra. Nový tunel nebude v oblasti jediným. Starší Gotthardský železniční tunel je vrcholový, pretína Gotthardský masív v nadmorskej výške prevyšujúcej 1 100 metrov a meria tak len 15 kilometrov. Razili ho ešte v rokoch 1871 až 1881 a na stavbe zahynuli zhruba dve stovky robotníkov. Pri budovaní nového zaznamenali úmrtí osem.
Budúcnosť starého tunela bude po otvorení úpätného tunelu je neistá. Ten má totiž zrýchliť prepravný čas a osobné vlaky cez neho môžu prechádzať rýchlosťou až 250 kilometrov za hodinu. V prípade nákladných vlakov by malo byť rýchlostné obmedzenie stanovené na 160 kilometrov za hodinu. Stále je to však dvojnásobná rýchlosť oproti tunelu z konca 19. storočia, kde je povolená maximálne osemdesiatka.
1,3 milióna kamiónov
Každý rok križuje Švajčiarsko temer 1,3 milióna kamiónov. Tranzitná cestná doprava cez Švajčiarsko narástla od roku 1993 do roku 2005 o 137 %. Švajčiari začali mať – podobne ako našinci – kamiónov, ktoré brázdia ich diaľnice a prechádzajú po cestách popred ich domy, už plné zuby a povedali, že s tým treba rázne niečo urobiť. No a na rozdiel od nás s tým aj niečo robia. Čarovná formulka znie: previesť čo najväčšiu časť prepravy nákladov z ciest a diaľnic na železnice. Na uskutočnenie tohto cieľa bol v roku 1999 prijatý vo Švajčiarsku špeciálny zákon (tzv. zákon o transfere dopravy).
Gotthardský tunel – ekológovia si od nového železničného spojenia, ktoré skrátia cestu z Zürichu do Milána o hodinu, sľubujú zníženie počtu 1,2 milióna nákladných áut, ktoré každoročne používajú alpské cesty.
Vo výstavbe je niekoľko kilometrov južne od Gotthardu smerom do Milána ďalší úpätný tunel Ceneri. Bude mať dĺžku 15 kilometrov a jeho otvorenie je naplánované na rok 2020.